Scheidsrechterscommissie / Arbitrageplan

Alweer een nieuwe commissie zult u denken. Jazeker en ons inziens ook hoog nodig.

Waarom een scheidsrechterscommissie?

Het aantal voetballeden bij de KNVB loopt nog altijd op. Maar meer voetballers betekent ook meer teams en dus ook meer voetbalwedstrijden.
Het zelfde geldt (gelukkig maar) ook voor onze eigen vv Sleeuwijk. We zijn een groeiende vereniging, hebben dus een groeiend aantal voetballers en een groeiend aantal teams en dus worden er ieder seizoen weer meer wedstrijden gespeeld. We hebben dit ook gemerkt aan het feit dat het aantal voetbalvelden, het aantal kleedlokalen en de accommodatie in zijn totaliteit, uitgebreid zijn .

Maar dit betekent dat er ook meer scheidsrechters nodig zijn, om de voetbalwedstrijden te leiden.
Het aantal scheidsrechters dat wedstrijden leidt voor de KNVB, wordt alsmaar minder, wat weer gevolgen heeft voor de verenigingen zelf, namelijk dat de verenigingen zelf voor steeds meer scheidsrechters moeten zorgen.

Is dit dan een probleem voor de vv Sleeuwijk zult u zich afvragen. Nee en ja.

Nee, het is nu nog geen probleem. Wij beschikken over een groot aantal verenigingsscheidsrechters, waar we reuzetrots  op zijn. Er is een grote groep scheidsrechters die elke week weer hun tijd besteedt aan het leiden van onze thuiswedstrijden. De zogenaamde vaste kern, maar ook een aantal scheidsrechters, die weliswaar niet elke week, maar toch regelmatig de fluit ter hand wil nemen. Hulde voor deze mensen!

Ja, het is wel een probleem als we kijken naar de toekomst. In het afgelopen seizoen zijn we er nagenoeg altijd weer in geslaagd een scheidsrechter te vinden, maar de laatste weken was dit voor degenen die deze taken toebedeeld hebben gekregen, een behoorlijk lastige opgave.

Werving, behouden en onderhouden

Natuurlijk willen we graag dat het aantal verenigingsscheidsrechters bij de vv Sleeuwijk  tenminste intact blijft, maar eigenlijk nog liever dat het aantal groter wordt, omdat het nu eenmaal onvermijdelijk is dat scheidsrechters stoppen om de meest uiteenlopende, maar vaak hele begrijpelijke redenen.
Daarom zullen we moeten zorgdragen voor werving, behouden en onderhouden van onze scheidsrechters:

• Het werven van verenigingsscheidsrechters door middel van het benaderen van personen die graag een wedstrijd willen leiden. Dit kan zowel binnen als buiten de vereniging gebeuren.
  • Het behouden van onze verenigingsscheidsrechters door een aantrekkelijk sportklimaat te scheppen, waarbij de verenigingsscheidsrechters plezier hebben in het fluiten van een wedstrijd, met respect behandeld worden en zich veilig voelen vóór, tijdens en na een wedstrijd. Kortom, een sfeer te scheppen waarbij de scheidsrechters zich prettig voelen en het daardoor aantrekkelijk is om de wedstrijden te leiden.
  • Het onderhouden door middel van begeleiding, waardoor er altijd een aanspreekpunt voor onze scheidsrechters zal zijn.
  • Het onderhouden door middel van aanbieden van cursussen (van de KNVB).

Organisatie

In het verleden hebben een (te) beperkt aantal mensen de organisatie geholpen met betrekking tot het aanstellen van de verenigingsscheidsrechters. Dit hebben zij met grote inzet en enthousiasme voor hun rekening genomen. Deze mensen kunnen deze werkzaamheden helaas niet meer uitvoeren (o.a. gezondheidsredenen).

Voor een ieder is het vanzelfsprekend dat het geregeld wordt, maar deze  vanzelfsprekendheid moet wel ingevuld en georganiseerd worden. Of zakelijk gesproken: er dienen mensen en middelen ter beschikking gesteld te worden. In het bedrijfsleven betekent dit dat er geld uitgetrokken moet worden om mensen te rekruteren en middelen aan te schaffen. Voor onze voetbalvereniging betekent dit dat er meer vrijwilligers nodig zijn, die een aantal taken op zich willen nemen (coördinator, praktijkbegeleiders en scheidsrechter regisseurs/wedstrijdaanstellers) en geld ter beschikking stellen om onze scheidsrechters een uitstraling te geven die bij een scheidsrechter hoort.

Bovendien zal de organisatie ook gemoderniseerd gaan worden. Het is onacceptabel dat “ onze”  medewerkers de donderdag- én vrijdagavond vrijwel al hun tijd moeten besteden aan belrondjes om scheidsrechters te zoeken.  We zullen gaan instellen dat de scheidsrechters meer dan 1 week vóór de wedstrijddag aangesteld gaan worden. De namen van de scheidsrechters zullen achter de wedstrijd op de website geplaatst gaan worden, zodat eventuele mutaties ruimschoots van tevoren doorgevoerd kunnen worden.

Arbitrageplan

Om iedereen een duidelijk beeld te geven hoe het een en ander in het vat gegoten gaat worden, is er een beleidsplan geschreven. Het beleid is geschreven in het zogenaamde “ Arbitrageplan”.

Het arbitrageplan kan hier gedownload worden.

Met sportieve groeten,
Marcel van de Koppel